BARCELONA, SPANIA – 04 – 08.03.2024
Asistența psihopedagogică la nivel gimnazial– repere europene de incluziune
Proiectul este implementat în cadrul consorțiului:
- Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Ilfov – coordonator
- Centrul de Educație Incluzivă Periș
- Școala Gimnazială Nr 1 Balotești
- Școala Gimnazială ”Alexandru Odobescu” Chiajna
- Liceul Teoretic ” Radu Popescu” Popești – Leordeni
Participanți: echipa multidisciplinară – 5 persoane
- Marcu Mihaela – reprezentant CJRAE – prof. consilier școlar
- Matei Georgeta – reprezentant CSEI – prof. itinerant / de sprijin
- Onac Iulia– profesor Școala Gimnazială Nr. 1 Balotești
- Dragomir Irina – profesor Școala Gimnazială ” Al. Odobescu” Chiajna
- Dogaru Mihaela – profesor Liceul Teoretic ”Radu Popescu”, Popești-Leordeni
Scopul proiectului:
Formarea unor echipe multidisciplinare de cadre didactice implicate în consilierea educațională menită să contribuie, prin activități specifice, la dezvoltarea unui mediu educațional incluziv care promovează și valorizează diversitatea, fapt care ar determina creșterea participării școlare active a elevilor.
Programele de formare vizează dezvoltarea a următoarelor competențe:
- competențe necesare pentru depășirea obstacolelor și stereotipurilor structurale ale sistemului care îl fac pe profesor să nu poată răspunde la eterogenitatea nevoilor elevilor.
- competențe necesare pentru: îmbunatățirea climatului organizațional școlar, susținerea stării de bine a elevilor, dezvoltarea creativității, creșterea adaptabilității și a motivației elevilor.
- competențe necesare pentru îmbunatățirea colaborării între membrii grupului /clasei prin crearea unor proiecte comune în care fiecare membru se alatură și elaborează părți ale întregului folosind modalități de învățare și aplicare specifice particularităților personale.
- competențe necesare pentru: participarea activă la demersul de management al clasei in context incluziv, imbunatatirea intelegerii altor culturi europene, experimentarea/ valorificarea particularităților fiecăruia, dezvoltarea unei motivații în activitatea de zi cu zi,dezvoltarea unui sentiment de cetățenie și identitate europeană în care își are locul specificul culturii naționale din care face parte.
Diferiți, dar împreună!
Propune profesorilor să analizeze în profunzime particularitățile fiecărui elev, astfel încat, aceștia conștientizează varietatea stilurilor de învățare, varietatea punctelor forte/slabe care influețează învățarea, varietatea nevoilor și aptitudinilor de care dispun . Vor putea înțelege anumite situații. În clasa incluzivă – unii elevi se simt frustrați, alții simt că nivelul e prea scăzut și ei nu evoluează, iar alții simt prea multă presiune. Cursul oferă modele de învățare bazată pe jocuri în care fiecare elev (indiferent de nivel) este implicat și motivat să evolueze fără să se realizeze o comparație cu ceilalți, evidențiind evoluția personală.
RESURSELE ECHIPEI MULTIDICIPLINARE DUPĂ EXPERIENȚA ERASMUS
- realizarea unui plan individualizat pentru fiecare elev
- informarea tuturor profesorilor asupra nevoilor elevilor cu CES
- acordarea de suport elevului de către profesori, precum și implicarea părinților în activități
- crearea unei echipe multidisciplinare formate din câțiva profesori (limba română, limba engleză, consilierul școlar, profesorul de desen, profesorul de muzică) care să realizeze activități pe grupe mici de art – terapie în cabinetul de consiliere sau în laboratorul de informatică cu elevii cu CES de la nivelul gimnazial
- elaborarea de exerciții și teste diferențiate pentru elevii cu CES de către profesorii de limba română, matematică, limbi străine și științe, ținând cont de diagnosticele copiilor și de particularitățile lor individuale
- realizarea de lectorate cu părinții și elevii și prezentarea de manifestări și dificultăți ale copiilor cu CES, pentru a înțelege problemele cu care se confruntă și pentru a le crește nivelul empatiei.
O scurtă descriere a valorificării de către fiecare membru al echipei la disciplina predată/ serviciul acordat
- Pentru disciplina educație sociala, activitățile din cadrul proiectului pot fi prezentate la orice clasa. Un exemplu de activitate este cea de asociere a unor concepte de incluziune, în care elevii sunt încurajați să se exprime liber și să găsească propriile conexiuni între valorile asociate. Nimic nu este greșit, importantă e legătura și modul în care ei înțeleg aceste idei.
- La orele de educație socială se poate aplica învățarea prin descoperire, folosind fișe cu întrebări și cerințe, iar elevii găsesc răspunsuri, căutând indicii în sala de clasă, pe panourile de pe holuri sau la diferitele etaje din cele două clădiri.
- La disciplina geografie putem utiliza fișe cu întrebări , prin care elevii învață cu ușurință prin descoperire, noțiuni interesante despre locuri, fenomene și natura înconjurătoare. Jocul Tresure Hunt este foarte interesant și apreciat de copii, astfel că, prin intermediul unor cerințe, ei pot să decopere fie un punct de reper, fie diverse obiecte care îi pot ajuta să înțeleagă anumite lucruri.
- Prin pictură, pot să transcrie mici hărți, desenate în prealabil, cu un indiciu pe ele.
- Jocul line-up mi se pare ușor de aplicat la clasă, pe echipe, prin aliniere după înălțimi, poziție geografică, mărime, suprafață, etc.
- Activități de consiliere de grup la clasă și de grup mic în cabinet, pentru creșterea încrederii și stimei de sine, a creativității și coeziunii de grup și eliminarea diferențelor, folosind metodele și activitățile utilizate la curs.
- Toate activitățile, metodele și jocurile utilizate la curs se pot adapta copiilor cu CES la orele susținute de profesorul itinerant de la clasa.
- Pictura este o modalitate prin care copiii își exprimă emoțiile, gândurile, trăirile, nevoile. Prin ea copiii își dezvoltă creativitatea , imaginația și capacitatea de a relaționa cu cei din jur.
- Aplicând în grup activități de trasare a unor forme geometrice, fără a ridica creionul de pe foaie, le dăm copiilor posibilitatea să lucreze în echipă, să-și coordoneze mișcările în funcție de indicațiile date, stârnind curiozitatea de a descoperi finalul desenului.
RESURSE CULTURALE CARE POT FI VALORIFICATE EDUCAȚIONAL ( OAMENI ȘI LOCURI)
- https://www.alyonafutsur.com/home Alyona Futsur
- muzică pentru copiii cu ADHD și terapie prin artă
- Treasure hunt prin muzee sau pe holurile școlilor (Căutați indiciul)
- Vizite virtuale la muzee
- Vizite la muzeele din București și din țară, cu programări prealabile (stabilitee în vacanțe, weekenduri, în Săptămâna Altfel sau în Săptămâna Verde și în cadrul excursiilor școlare)
- Terapie prin artă (desene, picturi, colaje,
postere pe diferite teme)
Activități outdoor (Line up, The sun shines on…, Writting a poem…) care se pot desfășura în curtea școlii, în sala de sport, în parcurile din localitate sau în muzeele din București și din țară.
RESURSELE ECHIPEI MULTIDICIPLINARE DUPĂ EXPERIENȚA ERASMUS
- realizarea unui plan individualizat pentru fiecare elev
- informarea tuturor profesorilor asupra nevoilor elevilor cu CES
- acordarea de suport elevului de către profesori, precum și implicarea părinților în activități
- crearea unei echipe multidisciplinare formate din câțiva profesori (limba română, limba engleză, consilierul școlar, profesorul de desen, profesorul de muzică) care să realizeze activități pe grupe mici de art – terapie în cabinetul de consiliere sau în laboratorul de informatică cu elevii cu CES de la nivelul gimnazial
- elaborarea de exerciții și teste diferențiate pentru elevii cu CES de către profesorii de limba română, matematică, limbi străine și științe, ținând cont de diagnosticele copiilor și de particularitățile lor individuale
- realizarea de lectorate cu părinții și elevii și prezentarea de manifestări și dificultăți ale copiilor cu CES, pentru a înțelege problemele cu care se confruntă și pentru a le crește nivelul empatiei.
MESAJUL ECHIPEI PRIVIND EXPERIENȚA ERASMUS ȘI EDUCAȚIA INCLUZIVĂ
- Participarea noastră la acest proict Erasmus+ are o importanță semnificativă în învățarea pe tot parcursul vieții. În calitate de profesori și personal educațional, obiectivul nostru este de a oferi elevilor noștri cunoștințele, abilitățile și atitudinile necesare pentru ca ei să fie autonomi și să se integreze în societatea nostră diversă și multiculturală.
- Acest proiect nu a fost numai despre incluziunea în școli. Dincolo de cunoștințele pe care le-am dobândit, despre modul de lucru cu elevii cu CES, despre organizare, gestionare a timpului, munca în echipă, proiectul a fost și despre încredere, empatie, mindfulness și prietenie.
- Cu implicare, dăruire, atenție la detalii și la nevoile copiilor cu cerințe educaționale speciale, școala ar fi mai primitoare pentru acești copii, iar toți ceilalți i-ar înțelege că pot fi valoroși și valorizați, chiar dacă sunt diferiți.